Ska kamphundar förbjudas eller inte?

Det här en en fråga som jag bara tycker är sjuk!! Hur kan man ens ta upp denna fråga?
Det är aldrig hundarna det är fel på utan det är dom i andra sidan kopplet!

Varför ska man betsämma vart dessa hundar inte får vara eller att de inte får finnas ?
Jag fattar inte denna dumma fråga: Bör kamphundar förbjudas i sverige också?

Jag tycker att man ska börja med att kolla på vilka som köper vilka hundar och vad dom vill ha dom till!
Det tycker jag är den största frågan när man ska skaffa en hund.
Ska du skaffa rasen för att du tycker den är tuff, kanske för att du tycker att rasen inger en viss respekt eller liknande. Tycker du så ska du inte ha hund, inte förens du ändrat uppfattning om vad du ska ha hund till.

Alla hundraser har en egen personlighet och behöver tränas och aktiveras på olika sätt!

Jag har en schäfer/rottweiler kille på 2år och han måste aktiveras hela tiden och han vill alltid att det ska hända något nytt. Han är helt enkelt underbar med tanke på att jag tycker att det är kul att aktivera min hund och jag mår bra när han mår bra!

Men jag mår dåligt när det finns så många i sverige som tycker att raser som min hund ska förbjudas.
Det gör ont att veta att folk inte ser dessa hundraser som vi ägare gör, men det jag inte kan förstå är att man dömer alla hundar bara för att vissa ägare inte håller koll på sin hund, inte tränar den som man ska eller tränar den att vara kamphund. Hur kan ni som tycker att dessa hundar ska förbjudas säga detta ?
Bara för att en mastif hugger gäller det inte alla mastifer!

Om en labrador hugger står det inte lika mycket i tidningarna, inte heller om en chihuahua skulle hugga.
Visst det kanske inte blir lika stor skada om en chihuahua hugger, men det är fortfarande ett felbeteende som måste kollas upp och om en hund hugger är det antingen ägarens fel eller så är det något fel genetiskt hos hunden.

Jag blir bara upprörd att vissa människor vill förbjuda en hundras.
Men tänk vad världen skulle vara bättre om vi gjorde samma sak med pedofiler, våldtäktsmän/kvinnor, barnmördare m.m. men hur kan man bedömma vilka som är vilka.
Det kan vara en snäll gammal farbror som förlorat till exempel ett barnbarn och därför går förbi dagiset varje dag och stannar för att ta en titt när barnen leker för att sedan gå vidare till affären, men det kan ju även vara en pedofil!

Det är så ni tänker om "kamphundar" bara för att det är en rottweiler så är den livsfarlig och borde förbjudas, men jag tycker att man ska testa hundarna och ägarna i stället för att förbjuda dessa raser.

Varför inte införa hundkörkort?
Att om man skaffar en hund (vilken hundras som helst och vad man nu än ska ha den till) måste man gå en valpkurs, en unghundskurs, måste göra ett mentalitetstest på hunden + en valfri aktivitet som till exempel spårkurs, agility eller flyball och efter ett och ett halvt år när man gjort allt detta kommer det ett test för att se om man skaffat hunden av rätt anledning.

Jag tycker att vi borde göra någonting åt dessa ägare som skaffar såna här hundar och inte tränar dom efter behov. En hund som inte tränas eller aktiveras efter behov blir en hund vi kallar "problemhund".
Det är alltså inte hundens fel utan ägarnas..

Så sluta tjata om det här ämnet. "Kamphundar" ska inte förbjudas eftersom det inte är dom som är problemet!

Jag har ett litet exempel: En man är ute och går med sin hund och helt plötsligt kommer det en rottweiler springandes rakt emot dom och denna rottweiler attackerar mannens hund och när mannen försöker försvara siin hund attackerar rottweilern ägaren, samtidigt ser rottweilerns ägare allt detta, men ingriper inte utan går åt ett helt annat håll och bryr sig inte om vare sig sin egen hund eller den andra ägaren och hans hund.

Vem är det då det är fel på? Hunden eller ägaren? Kan det vara så att rottweilerns ägare skickade sin hund på den hunden och ägaren? Eller stack hunden för att han kände att han behövde slakta något eller är det ägaren som inte håller sin hund kopplad och sedan låter hunden fortsätta med sitt anfall?


Jag hoppas att jag gett många människor som vill att "kamphundar" förbjuds i sverige en annan syn på det hela och att ni kanske tänker om.

Jag är ledsen om många förlorat närstående p.g.a dessa hundar, men jag vill försvara dessa hundar i alla fall och lägger allt hat på ägarna i stället som inte gjorde så mycket för att förhindra detta!


Jag skulle uppskatta kritik. frågor, berättelser m.m om allt jag skrivit i detta inlägg.


Hundar är människans bästa vän! Glöm aldrig det!

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Malin

Ett riktigt bra inlägg måste jag få säga.

Jag hade själv lagt ett likadant inlägg i min tidigare blogg, och fick en hel del dålig kritik över att jag "försvarade kamphundar".

Ville bara säga till dom som kanske läser det här och ogillar "kamphundar", följande:

DET FINNS INGET SOM HETER KAMPHUNDAR!!!!!!!!!

Men däremot finns det människor som skaffar hund för "respekten".

Vilket resulterar i att de flesta anfall blir av dessa större raser, då det är dom som det går att använda denna sk "respekt" med.

Så nåt ord som "kamphund" finns inte i min värld, då det, precis som Emilia har skrivit, inte är hundarna problemen sitter i.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mysbyxantheone -

Ska kamphundar förbjudas eller inte?

Det här en en fråga som jag bara tycker är sjuk!! Hur kan man ens ta upp denna fråga?
Det är aldrig hundarna det är fel på utan det är dom i andra sidan kopplet!

Varför ska man betsämma vart dessa hundar inte får vara eller att de inte får finnas ?
Jag fattar inte denna dumma fråga: Bör kamphundar förbjudas i sverige också?

Jag tycker att man ska börja med att kolla på vilka som köper vilka hundar och vad dom vill ha dom till!
Det tycker jag är den största frågan när man ska skaffa en hund.
Ska du skaffa rasen för att du tycker den är tuff, kanske för att du tycker att rasen inger en viss respekt eller liknande. Tycker du så ska du inte ha hund, inte förens du ändrat uppfattning om vad du ska ha hund till.

Alla hundraser har en egen personlighet och behöver tränas och aktiveras på olika sätt!

Jag har en schäfer/rottweiler kille på 2år och han måste aktiveras hela tiden och han vill alltid att det ska hända något nytt. Han är helt enkelt underbar med tanke på att jag tycker att det är kul att aktivera min hund och jag mår bra när han mår bra!

Men jag mår dåligt när det finns så många i sverige som tycker att raser som min hund ska förbjudas.
Det gör ont att veta att folk inte ser dessa hundraser som vi ägare gör, men det jag inte kan förstå är att man dömer alla hundar bara för att vissa ägare inte håller koll på sin hund, inte tränar den som man ska eller tränar den att vara kamphund. Hur kan ni som tycker att dessa hundar ska förbjudas säga detta ?
Bara för att en mastif hugger gäller det inte alla mastifer!

Om en labrador hugger står det inte lika mycket i tidningarna, inte heller om en chihuahua skulle hugga.
Visst det kanske inte blir lika stor skada om en chihuahua hugger, men det är fortfarande ett felbeteende som måste kollas upp och om en hund hugger är det antingen ägarens fel eller så är det något fel genetiskt hos hunden.

Jag blir bara upprörd att vissa människor vill förbjuda en hundras.
Men tänk vad världen skulle vara bättre om vi gjorde samma sak med pedofiler, våldtäktsmän/kvinnor, barnmördare m.m. men hur kan man bedömma vilka som är vilka.
Det kan vara en snäll gammal farbror som förlorat till exempel ett barnbarn och därför går förbi dagiset varje dag och stannar för att ta en titt när barnen leker för att sedan gå vidare till affären, men det kan ju även vara en pedofil!

Det är så ni tänker om "kamphundar" bara för att det är en rottweiler så är den livsfarlig och borde förbjudas, men jag tycker att man ska testa hundarna och ägarna i stället för att förbjuda dessa raser.

Varför inte införa hundkörkort?
Att om man skaffar en hund (vilken hundras som helst och vad man nu än ska ha den till) måste man gå en valpkurs, en unghundskurs, måste göra ett mentalitetstest på hunden + en valfri aktivitet som till exempel spårkurs, agility eller flyball och efter ett och ett halvt år när man gjort allt detta kommer det ett test för att se om man skaffat hunden av rätt anledning.

Jag tycker att vi borde göra någonting åt dessa ägare som skaffar såna här hundar och inte tränar dom efter behov. En hund som inte tränas eller aktiveras efter behov blir en hund vi kallar "problemhund".
Det är alltså inte hundens fel utan ägarnas..

Så sluta tjata om det här ämnet. "Kamphundar" ska inte förbjudas eftersom det inte är dom som är problemet!

Jag har ett litet exempel: En man är ute och går med sin hund och helt plötsligt kommer det en rottweiler springandes rakt emot dom och denna rottweiler attackerar mannens hund och när mannen försöker försvara siin hund attackerar rottweilern ägaren, samtidigt ser rottweilerns ägare allt detta, men ingriper inte utan går åt ett helt annat håll och bryr sig inte om vare sig sin egen hund eller den andra ägaren och hans hund.

Vem är det då det är fel på? Hunden eller ägaren? Kan det vara så att rottweilerns ägare skickade sin hund på den hunden och ägaren? Eller stack hunden för att han kände att han behövde slakta något eller är det ägaren som inte håller sin hund kopplad och sedan låter hunden fortsätta med sitt anfall?


Jag hoppas att jag gett många människor som vill att "kamphundar" förbjuds i sverige en annan syn på det hela och att ni kanske tänker om.

Jag är ledsen om många förlorat närstående p.g.a dessa hundar, men jag vill försvara dessa hundar i alla fall och lägger allt hat på ägarna i stället som inte gjorde så mycket för att förhindra detta!


Jag skulle uppskatta kritik. frågor, berättelser m.m om allt jag skrivit i detta inlägg.


Hundar är människans bästa vän! Glöm aldrig det!


Kommentarer
Postat av: Malin

Ett riktigt bra inlägg måste jag få säga.

Jag hade själv lagt ett likadant inlägg i min tidigare blogg, och fick en hel del dålig kritik över att jag "försvarade kamphundar".

Ville bara säga till dom som kanske läser det här och ogillar "kamphundar", följande:

DET FINNS INGET SOM HETER KAMPHUNDAR!!!!!!!!!

Men däremot finns det människor som skaffar hund för "respekten".

Vilket resulterar i att de flesta anfall blir av dessa större raser, då det är dom som det går att använda denna sk "respekt" med.

Så nåt ord som "kamphund" finns inte i min värld, då det, precis som Emilia har skrivit, inte är hundarna problemen sitter i.

2010-11-10 @ 19:32:36
URL: http://mauliin.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0